perjantai 28. heinäkuuta 2017

Tyatiran Iisebel

Sektori, Sormet, Viha, Erottaminen
Voi rakkaat rantasalamelaiset! Älkää repikö jakeita irti asiayhteydestään ja sitten tehkö niille oman mielen mukaisia tulkintoja! Näin on ainakin tehty Ilm. 2:18-29 kohdalle, jossa kerrotaan Tyatiran seurakunnalle annetusta viestistä. Ja ennen kaikkea jakeelle 20, jossa tuodaan nainen kaikkiin maailman lopunajan tapahtumiin syylliseksi. Jae ei sellaista edes opeta.

Käyn tässä vajavaisesti läpi tämän Raamatun kohdan. Käytän Raamattu kansalle-käännöstä, mutta kerron jos jotain muuta käännöstä käytän. Ota siis Raamattusi auki Ilmestyskirja 2:18-29 kohdalta, sillä kerron vain jakeen, jota kommentoin.

Ilm. 2:18.
Tyatiralle Jeesus kuvaa itsensä Jumalan Poikana, jolla on silmät kuin tulen liekki ja jalat kuin hehkuva vaski eli hehkuva kupari. Silmien liekki kuvaa sitä, että Hän tutkii seurakuntaa ja siellä tapahtuvaa opetusta ja toimintaa. Jalat, jotka ovat hehkuvaa kuparia, kuvaavat tuomiota, jonka Hän tulee antamaan, kun Hän on arvioinut tilanteen. Yhä tätä samaa Hän tekee myös tänään ja kun tekstiä lukee eteenpäin huomaa, että Jeesus ei salli vieraita oppeja opetettavan seurakunnan keskuudessa. Tuomiota voi olla rangaistus tai palkinto, vaikka me usein miellämme tuomion antamisen nimenomaan rangaistuksen antamisena. Raamatussa se merkitsee useammin palkintoa kuin rangaistusta.

jae 19.
Jeesus aloittaa asioista, jotka seurakunnassa ovat hyvin ja Jumalan tahdon mukaisia. Jeesus kehuu seurakunnassa tapahtuvaa toimintaa, koska se tapahtuu Jumalan antaman rakkauden ja uskon pohjalta. Huomattavaa on, että tässä käytetään rakkaudesta sanaa agapē, joka tarkoittaa sitä rakkautta, jolla Jumala rakastaa meitä. Kaikista hienointa on, että nämä teot tehtiin palvellen Jumalaa ja ollen siinä kestäviä. Kestävyys onkin seurakunnalle ongelmallista, puhumattakaan yksilöuskovasta. Useinhan meidän hyvät toiminnot lopahtavat juuri kestävyyden puutteeseen. Oikein mukava tuomio Jeesukselta! Jokainen haluaisi kuulla tämän tuomion itsestään. Mutta tässä ei ollut kaikki, mitä Jeesus antoi tuomiossaan.

Jae 20.
Ennen kuin pureudun tähän jakeeseen, haluan muistuttaa teitä toisesta naisesta, joka oli Tyatirasta kotoisin. Nimittäin Lyydiasta. Hänestä kerrotaan Apostolien tekojen 16:14. Lyydia oli kotoisin Tyatirasta ja toimi purppuranväristen kankaiden jälleenmyyjänä Filipissä. Hän oli ensimmäinen ei-juutalainen, joka kääntyi kristinuskoon Euroopassa. Hän avasi kotinsa Paavalille ja kumppaneille ja Lyydian luo myös nämä miehet menivät päästyään vankilasta. Mielenkiintoista on, että Jeesuksen noustua kuolleista, Hänet kohtasi ensimmäisenä naiset. Nyt ensimmäinen Eurooppalaisella mantereella uskoon tullut ihminen on nainen. Minä luulen, että Jumalalle ei sukupuolisuus ole ongelma, vaan se onkin meidän ihmisten ongelma!

Jeesus puhuu naisesta ja antaa hänelle hyvin kuvaavan nimen eli Iisebel. Iisebel ei nähtävästi ollut hänen oikea nimensä, mutta Jeesus kuvaa hänen tekojaan tällä nimellä, joka on erittäin kuuluisa nimi Vanhan Testamentin puolelta. Löydät Iisebelin 1 ja 2 Kuningasten kirjoista. Iisebel oli kuningas Aahabin puoliso ja toi voimakkaan Baalin palvonnan Israeliin ja sai kansan lankeamaan siihen. Jeehu pudotti Iisebelin linnan ikkunasta ja koirat söivät Iisebelin ruumiin. Tällaiseen henkilöön verrataan naista, joka oli Tyatirassa profeettana ja opettajana.

Tämän Tyatiran Iisebel viekoitteli seurakuntalaisia haureuteen ja epäjumalille uhratun syömiseen. Kummatkin liittyvät vahvasti sen aikaiseen epäjumalan palvelukseen. Papittarien kanssa miehet harrastivat seksiä, joka oli kyseisen jumalan palvelemista. Siispä haureus oli yksi osa Iisebelin harrastamaa palvelusta. Tämän hän toi seurakuntaan matkiessaan ympäristössä olevia palvelustapoja, jotka olivat tuttuja seurakuntalaisille. Se oli siksi helppo hyväksyä ja ottaa osaksi jumalanpalvelusta. Toisena mainitaan epäjumalille uhratun syöminen, joka oli myös epäjumalien palvelusmenoihin kuuluvaa. Paavali kuvaa sitä samanlaiseksi kuin meidän ehtoollinen. Jos siis syö tässä mielessä epäjumalille uhrattua lihaa on yhtä riivaajien kanssa. Kun eläin teurastettiin, siihen liittyi erilaisia palvontariittejä ja usein nämä tapahtui paikassa, joka sijaitsi temppelissä tai sen läheisyydessä. Lihasta erotettiin osa, joka uhrattiin epäjumalille. Näin liha kokonaisuudessaan oli epäjumalille uhrattua lihaa. Tämän vuoksi Jumala määräsi, että eläin, joka aiottiin uhrata Jumalalle, tuli viedä Temppeliin uhrattavaksi. Näin siitä ei voitu viedä uhria epäjumalille ja siten saastuttaa Jumalalle tarkoitettu uhri. Osa lihasta tai ruoasta uhrattiin Jumalalle ja lopun söivät joko papit tai papit ja uhraajat temppelialueella. Paavali antaa erityisohjeita Korinttilaiskirjeessä, joissa on joitakin poikkeuksia epäjumalille uhratun lihan syöntiin. Siispä Tyatiran Iisebel teki ihan samaa kuin aikoinaan Israelissa ollut Iisebel. Kummatkin houkuttelivat ihmisiä palvomaan epäjumalia.

Mutta mistä asiasta Jeesus antoi moitteen? Jeesus sanoi: “Mutta se minulla on sinua vastaan, että suvaitset tuota naista, Iisebeliä…” Moite kohdistuu seurakuntaan, joka salli siellä toiminnan, mikä johti epäjumalan palvelemiseen. Tämä on jakeen opetus! Tämän Iisebelin toiminta oli niin selvässä ristiriidassa oikean evankeliumin kanssa, että se olisi pitänyt heti hylätä. Mutta näin ei ollut toimittu ja siitä seurakunta saa moitteita! Tämä opetus kannattaisi jokaisen seurakunnan omaksua!

Kyse ei ole naisesta, vaan siitä, että seurakunta hyväksyi väärän opetuksen ja samalla toi vääriä tapoja palvella Jumalaa. Olivatpa opit Iisebelin, Bileamin tai nikolaiittojen oppeja, meidän tulee ne hylätä ja kääntyää niistä pois. Ja aivan sama, olitko mies tai nainen, sinun tulee hylätä ne!

Jae 21.
Tässä jakeessa näkyy Jumalan pitkämielisyys ihmistä kohtaan. Jopa tämä Iisebel oli saanut aikaa muuttaa mieltään ja hylätä oma oppinsa ja kääntyä Jeesuksen puoleen. On mahdollista, että hän oli saanut varoituksia, mutta hän ei halunnut kuulla niitä. Hän ehkä ajatteli ylpeästi, että juuri hän on oikeassa ja kaikki muut väärässä. Hän ei muistanut tutkia omaa tilaansa. Tämä tulee hyvin esille siinä, että jakeessa toistuu sana kääntyä. Parannuksen tekeminen on kääntymistä pois vääristä teoista Jeesusta kohti. Mutta hän ei halunnut! Hän tahtoi palvella epäjumalia ja samalla hän ei tahtonut palvella Jeesusta! Hän ei tuntenut omantunnon pistoksia tehdessään väärin. Hän teki mielestään ihan oikein ja oli myös opissaan ihan oikeassa. Ja kuitenkin hän eli hengellisessä huoruudessa. Hän oli sekoittanut uskoon asioita, jotka eivät sinne kuulu. Jumala ei ole sellaista sallinut israelilaisille, eikä Hän salli sitä meillekään, kuten ei sallinut tyatiralaisillekaan.

Jae 22.
Missä yleensä seksiä harrastetaan? Vuoteessa! Nyt Iisebel kuulee rangaistuksensa. Vuode, joka oli ollut huoruuden harrastamisen paikka, muuttuu sairastamisen paikaksi. Vuoteessa hän kyllä pysyi, mutta syy muuttui. Ja myös ne, jotka seurasivat tätä väärää oppia tulisivat saamaan rangaistuksen, jos eivät kääntyisi pois tästä opista! Tämä ahdistus voi tulla ulkoapäin tai olla sisäistä ahdistusta. Se tulee olemaan kuitenkin niin kovaa, että se voi ikään kuin murskata ihmisen alleen. Kuitenkin Jumala armossaan odottaa, että nämä eksytetyt ihmiset kääntyisivät Hänen puoleensa ja Hän saisi armahtaa heidät!

Jae 23.
Mutta ne, jotka haluavat seurata väärää opetusta, Jeesus tulee tappamalla tappamaan. Mitä voi olla tämä tappamalla tappaminen? Sitä ei kerrota, mutta meidän annetaan ymmärtää, että se on jotain sellaista, jonka muutkin seurakunnat näkevät. Kyse on väkivaltaisesta kuolemasta. Se on siis sellainen tapahtuma, joka saa muut seurakunnat tietämään, että Jeesus tutkii jokaisen mielen ja sydämen. Emme voi piiloutua kuoren alle luullen, että Jeesus ei näe. Jeesus näkee ja tuomitsee meidät tekojemme mukaan. Meidät jokaisen!

Jae 24.
Nyt Jeesus kohdistaa sanansa heille, joilla ei ole tätä väärää oppia. Nyt on hyvä muistaa, että seurakunnassa voi olla niitä, joilla on väärä oppi ja niitä, joilla on oikea oppi eli he ovat niitä uskovia, jotka eivät ole tulleet tuntemaan Saatanan syvyyksiä? Kuinka moni teistä on kuullut sanottavan, että joku on oppinut tuntemaan Jumalan syvyydet? He kehuvat sillä tiedolla, jonka Jumala on antanut heille useimmiten näkyjen, taivaskokemusten ja profetioiden kautta. He juuri kehuvat suoraan tai epäsuorasti tuntevansa Jumalan syvyydet. Ja tässä Jeesus ironisesti sanoo, että he tuntevatkin S.a.a.tanan syvyydet, vaikka luulevat tuntevansa Jumalan syvyydet. Vajavainen ihminen ei pysty ymmärtämään Jumalan syvyyksistä kuin murto-osan murto-osan.

Jotenkin tässä kohtaa jää epäselväksi, mistä kuormasta tai painosta Jeesus puhuu. Luulen, että Jeesus tarkoittaa sitä, mitä seuraavassa jakeessa sanotaan. Vuoden -38 käännös menee seuraavasti: ...en minä pane teidän päällenne muuta kuormaa;25. pitäkää vain, mitä teillä on, siihen asti kuin minä tulen. Lause siis jatkuu seuraavan jakeeseen, vaikka tämä RK-käännös katkaisee ajatuksen.

Jae 25.
Jeesus kehottaa pitämään kiinni oikeasta opista loppuun saakka. Ei riitä, että joskus on uskonut, vaan uskon tulisi kasvaa meissä ja meidän tulisi täyttyä päivittäin Pyhällä Hengellä, joka tarkoittaa Raamatun lukemista ja tutkimista, mutta myös rukousta ja ylistystä, mutta myös seurakuntayhteyttä, jossa saadaan ennen kaikkea opetusta. Usko Jeesukseen tulisi säilyä aina loppuun asti, olipa loppumme kuolema tai se, että saamme kohdata Jeesuksen, kun Hän palaa takaisin Kuninkaana ja Tuomarina!

26-28
Nyt käsittääkseni mennään tulevaan aikaan, joka meillä on vielä edessäpäin. Paavali kertoo myös jotain siitä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä. Eräässä vertauksessa Jeesus sanoo, että joku voi saada hallittavakseen niin ja niin monta kaupunkia. En ole tähän niin perehtynyt, että uskaltaisin tätä sen enempää kommentoida. Ainoastaan sen voin sanoa, että meidän tulisi tuoda elämällämme julki Jumalan tekoja. Lopuksi sanotaan, että joka pysyy uskollisena, hänelle annetaan aamutähti. Ilmestyskirjan lopussa Jeesus sanoo seuraavasti:

Ilm. 22:12. "Minä tulen pian, ja palkkani on minun mukanani antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
13. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14. Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi oikeus elämän puuhun ja että he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin.
15. Ulkopuolella ovat koirat ja noidat, haureelliset ja murhaajat, epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka rakastavat ja noudattavat valhetta.
16. Minä, Jeesus, olen lähettänyt enkelini todistamaan teille tästä seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen sukuaan, se kirkas aamutähti."  

Tämän perusteella ajattelen, että kyseinen aamutähti on Jeesus itse. Hän on antanut itsensä meille ja meidän pelastukseksi.

Jae 29.
Onko sinun korvasi auki, jotta voisit kuulla, mitä Jeesus puhuu sinulle Raamatun lehdillä? Korvat, jotka eivät ole auki, kuulevat opetuksen S.a.a.tanan syvyyksistä, joka vie auttamattomasti pois Jeesuksen luota. Siksi on hyvä pyytää päivittäin, että Jeesus saa puhdistaa jalkamme joka ikinen päivä, aivan niin kuin Hän teki opetuslapsilleen yläsalissa ennen kuolemaansa.

Mitä tässä kohtaa Jeesus toi esille sellaista, joka olisi meidän jokaisen hyvä oppia?
  1. Meidät tuomitaan tekojemme mukaan. Saamme palkinnon niistä teoista, jotka Jumala vaikuttaa meissä, mutta rangaistuksen niistä, jotka ovat joko oman mielemme mukaisia tekoja tai S.a.a.tanan vaikuttamia tekoja. Viimeisellä tuomiolla uskovalla on vain Jumalan teot tuomittavina, koska kaikki muut teot ovat anteeksi annetut.
  2. On vain yksi tie palvella ja palvoa Jumalaa: Jeesus! Muut siihen tuodut tavat vievät kadotukseen. Mutta jos huomaa, että on langennut näihin tapoihin, Jumala on pitkämielinen ja haluaa armahtaa sitä, joka kääntyy Jeesuksen puoleen.
  3. Uskossa tulee säilyä loppuun asti. Ei riitä, että kerran olet uskonut, vaan sinun tulee uskoa myös tänään. Onneksi meillä on oppaana Pyhä Henki, joka ohjaa meitä, jos niin tahdomme. Ylpeys on ollut monen ihmisen kompastuskivi, jopa uskoon tulleellekin. Siis pyydä kuulevia korvia!

Tunnisteet: , , , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu