maanantai 29. toukokuuta 2017

Kaupankäyntiä!?

Matkapuhelin, Ostokset, Kauppa, YhteysOlen ollut viime aikoina useamman kerran tilanteessa, jossa olen yrittänyt kaupankäyntiä Jumalan kanssa. No, eihän kaupankäynnissä sinällään ole mitään pahaa. Se kuuluu meidän ihmisten elämään ja on ihan normaalia toimintaa siinä, mutta Jumalan kanssa me emme voi käydä kauppaa. Mitä siis tarkoitan? Olen jäänyt viime aikoina usein kiinni siitä, että rukoillessa yritän hieroa kauppaa Jumalan kanssa. Jotenkin tähän tapaan: Jos Sinä Jumala autat minua tässä, en sitten enää tee niin! Hups! Siinä sitten olen vääntelehtinyt ja yrittänyt miettiä, miten tämä asia tulisi tuoda Herran eteen. Voinko käydä kauppaa jokaisessa asiassa? Miksi yleensäkin rukoilen noin kummallisesti?

Kun mietin näitä rukouksia huomaan, että usein on kyseessä tilanne, jossa olen pulassa ja usein vielä omien mokien tai halujeni vuoksi. Motiivini ovat ihan pielessä. Jaakob kirjoittaa siitä erittäin hyvin:

Jaak. 4:3. Te anotte mutta ette saa, koska anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne kaiken himoissanne.  

Siinä sitä ollaan. Joskus tuntuu, että heitän koko Raamatun nurkkaan! Mistä ihmeestä tuo kirja voi tietää minun motiivini, kun rukoilen Jumalaa! Kuinka usein haluaisin sellaista, joka ei ole Jumalan silmissä hyvää. Anomiseni on kelvotonta ja vieläpä kaupankäyntiä Herrani kanssa! Minä tosiasiassa anon sellaista, jonka voin kuluttaa omissa himoissani! Ja nyt olen tämän asian kanssa Jumalan koulussa.

Jaakobin kirje on kovaa tekstiä ja monet käsittävät sen sanoman väärin. Muistan kuinka ensimmäisen kerran ihan ajatuksella luin sitä ja itkien olin rukouksessa, koska koin olevani täysin kelvoton uskova. Ei mitään mahdollisuuksia pelastua. Muistan, kuinka pyysin Jumalaa avaamaan tätä kirjettä minulle ja Hän on avannut sitä pikkuhiljaa niin, että olen löytänyt monia ihania ja henkeäni ruokkivia kohtia kirjeestä. Teksti on kieltämättä kohtikäyvää ja antaa hyvin paljon mietittävää nykyajan kristitylle. Jumalan Sana ei tyhjänä palaa ja se toteutuu erittäin hyvin tämän kirjeen kohdalla. Sana joko vie sinua lähemmäksi Jumalaa tai sitten se paaduttaa sinut! Siksi Sana ei koskaan palaa tyhjänä takaisin.

Meillä on Jeesuksen kehotukset anoa Jumalalta sitä mitä me tarvitsemme elääksemme. Voidaan myös puhua vaatimisesta. Meillä on oikeus rukoilla vaatien Jumalalta asioita, joita Hän on Sanassaan luvannut. Tätä käyttävät määrätyt  suuntaukset perusteluna sille, että Jumalalta voi vaatia ihan mitä vain! Voi vaatia autoja, rahaa ja työpaikkaa. Toisin sanoen kaikkia sellaisia asioita, joilla saa mukavan ja yltäkylläisen elämän. Elämän, jossa ei ole vastoinkäymisiä eikä sairauksia.
Milloin voimme vaatia Jumalalta elämäämme asioita ja Hän antaa ne meille? Silloin kun tahtomme on sama kuin Jumalan tahto! 1 Johanneksen kirjeessä (5:13-14) Johannes kirjoittaa siitä näin:

Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.
Tämä on se rohkea luottamus, joka meillä on häneen: jos me anomme jotakin hänen tahtonsa mukaan, hän kuulee meitä

Tässä Johannes käyttää samaa sanaa anomisesta kuin Jaakob käyttää. Me voimme rohkeasti anoa tai vaatia Jumalalta sitä mitä tarvitsemme, koska me menemme rukousten kanssa Jumalan eteen Jeesuksen veren turvissa! Ilman sitä meillä ei ole yhteyttä Jumalaan. Ja nyt on myös huomioitava yksi pieni sana jakeen 14 alussa. Se on “tämä”. Edellisessä jakeessa Johannes kirjoittaa, että kaiken tämän hän on kirjoittanut niille, jotka uskovat Jumalan Pojan nimeen ja että nämä uskovat itse asiassa tietävät, että heillä on iankaikkinen elämä. Me siis voimme anoa ja rukoilla Jumalaa, kun uskomme Jeesukseen. Aika yksinkertaista! No, on siinä yksi pieni mutta! Muistatko kuinka Isä meidän-rukouksessa sanotaa: Tapahtukoon Sinun tahtosi. Samoin Jeesus rukoili ennen kuolemaansa. Ei minun, vaan Sinun tahtosi.

Miten siis minun tulisi rukoilla? Rukous tulee kohdistaa Jumalalle tai Jeesukselle. Se tulee esittää Jeesuksen kautta. Mutta rukousta ei esitetä Pyhälle Hengelle, vaikka meidän tulee rukoilla Pyhässä Hengessä. Sellainen rukous, jossa pyydetään Pyhää Henkeä tulemaan kokoukseen tai rukoukset osoitetaan Pyhälle Hengelle, eivät kuulu kristilliseen seurakuntaan. Pyhä Henki ei ole rukousten kohde, mutta Hän auttaa meitä rukoilemaan. Pyhä Henki kirkastaa aina tavalla tai toisella Kristusta, ei koskaan itseään. Kun tämän lisäksi uskon Jeesukseen, minulla tie auki Jumalan luo Jeesuksen veren kautta ja tiedän rukoilevani Jumalan tahdon mukaan.


Nyt uskon näin, että saan tuoda kaikki murheeni Jumalalle, mutta ilman kaupankäyntiä! Saan purkaa pahan mieleni ja iloni Jumalalle. Hänelle voin heittää kaikki asiani. Nimenomaan heittää, eikä sitten kiskaista niitä takaisin itselleni. Tämähän ei tarkoita sitä, että en tekisi elämässäni niitä asioita, joita arkeeni ja työhöni kuuluu. Vaan sitä, että en murehdi niistä, vaan luotan Luojani huolenpitoon. Ja kun en osaa rukoilla, tiedän, että Pyhä Henki rukoilee minun puolestani.

Tunnisteet: , , , , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu