maanantai 6. marraskuuta 2017

Johanneksen tervehdys


1.Vanhin valitulle rouvalle ja hänen lapsilleen, joita minä totuudessa rakastan, enkä vain minä vaan myös kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden.

Kukka, Kirjauskansio, Tietue, RaamattuKirjeen alussa ei kerrota lainkaan, kuka kirjeen on kirjoittanut, mutta kirjeen vastaanottajat ovat hänet tunnistaneet. On vain yksi, joka on voinut esitellä itsensä “vanhimpana” n. vuosina 80-100 jKr. Hän on Apostoli Johannes. Kirje on lyhyt ja mahtuu yhdelle silloin käytetylle papyrukselle. Mutta sanomaltaan tämä kirje on kuin atomipommi! Sen keskiössä on totuus, joka esiintyy useamman kerran kirjeessä.

Johannes osoittaa kirjeen valitulle rouvalle ja hänen lapsilleen. Tätä tutkijat ovat kovasti pohtineet, kenelle kirje on tarkoitettu. Useimpien mielestä on kyse seurakunnasta, joka kyllä hyvin käy ilmi myös tekstin pohjalta. Oma tulkintani on, että kirje on tervehdyksen mukaisesti osoitettu rouvalle, jonka luona seurakunta kokoontuu. Purppuranmyyjä Lyydian kotona Filipissä kokoontui myös seurakunta ja Paavali ystävineen majaili siellä. Koska Lyydia omisti talon, hän myös hallitsi kaikkea mitä siellä tapahtui. Hän johti perhekuntaa ja tilaisuuksia, joita siellä pidettiin. Näiden tutkimuksissa saatujen tietojen valossa itse ajattelen, että kyseessä on rouva, jonka kotona seurakunta kokoontui. Lapset, joille kirje on myös osoitettu, voivat olla hänen omia lapsiaan, mutta luulen, että mukaan on myös laskettu seurakuntaan kuuluvat ihmiset. Tämä ajatus sopii hyvin sen ajan ajatusmalliin, jossa esimerkiksi opettajan ja oppilaan suhdetta voidaan kutsua isän ja pojan suhteeksi. Myös voimme huomata, että Paavali kutsui Timoteusta pojakseen (1 Tim.1:2. Timoteukselle, oikealle pojalleni uskossa. Armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Kristukselta Jeesukselta, meidän Herraltamme!) Joka tapauksessa, oli kirje osoitettu rouvalle tai ei rouvalle, voidaan sanoa, että se on osoitettu seurakunnalle ja siinä varoitetaan mahdollisista harhaopettajista.

Johannes jatkaa tervehdystään kertomalla, että hän rakastaa kirjeen saajia totuudessa. Rakastaa sana on se tuttu agapaō. Johannes rakastaa kirjeen saajia Jumalalta saamallaan rakkaudella, joka on rakkautta, jossa rakastetaan, vaikka rakastamisen kohde ei sitä ansaitsekaan. Totuudella Johannes tarkoittaa totuutta, jonka Jumala on ilmoittanut meille Jeesuksessa Kristuksessa. Paavali tuo saman asian esille seuraavasti: (2 Kor.4:2.) Olemme hylänneet kaikki häpeälliset salatiet, emme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan tuomalla julki totuuden me suosittelemme itseämme Jumalan edessä jokaisen ihmisen omalletunnolle. Heti kirjeen alussa Johannes tuo esille syyn, miksi hän kirjoittaa kirjeen. Hän varoittaa gnostilaisuudesta ja sitä opettavista harhaopettajista. Siksi tämä kirje on ajankohtainen myös tänä päivänä. Nämä harhaopettajat opettivat, että on olemassa erityisiä valittuja uskovia, jotka saavat uutta erityistietoa Jumalalta. He eivät siis pysyneet totuudessa, jossa Johannes heti aluksi kertoo pysyvänsä. Eikä vain hän rakasta totuudessa, vaan kaikki ne uskovat, jotka ovat löytäneet totuuden rakastavat kirjeen saajia. Jokainen uskova, joka pysyy totuudessa voi rakastaa toista uskovaa. Sehän on meidän tuntomerkkimme.

2. Rakastan teitä totuuden tähden, joka pysyy meissä ja on meidän kanssamme ikuisesti.

Johannes palaa takaisin totuuden esille tuomiseen. Hän rakastaa kirjeen saajia ja lukijoita totuuden tähden. Totuus on kirjeen keskiössä ja ilman totuutta me emme voi rakastaa. Meidän rakkautemme ei ole sympatiaa eikä se ole sitä, että saamme suuria tunnekuohuja toista ihmistä kohtaan. Uskovan rakkaus perustuu totuuteen ja vain silloin voimme rakastaa toisia uskovia. Tämä totuus pysyy meissä ikuisesti ja niin pysyy myös rakkaus, jos me pysymme Jeesuksessa Kristuksessa.

3. Olkoon meidän kanssamme armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Jeesukselta Kristukselta, Isän Pojalta, totuudessa ja rakkaudessa.

Johannes jatkaa tervehdystä kolmitahoisella jumalallisella siunauksella, jossa toivotetaan kuulijoille armoa, laupeutta ja rauhaa. Nyt Johannes kuitenkin ilmaisee, että nämä kaikki ovat jo niin Johanneksella kuin myös kuulijoilla. Tässä tulisi viite siihen, että harhaopettajat eivät olisi vielä päässeet seurakuntaa hajottamaan väärillä opeillaan, vaan myös kuulijoilla on Jumalalta ja Jeesukselta Kristukselta saatu armo, laupeus ja rauha. Se on vielä korostetusti kerrottu, koska ne ovat heillä totuudessa ja rakkaudessa. Seurakunta oli vielä pysynyt puhtaana, eikä harhaopit olleet hajottaneet seurakuntaa.

Huomaatko, että kolmessa ensimmäisessä jakeessa esiintyy neljä kertaa sana totuus. Totuus on meille ilmoitettu Raamatussa. Jeesus sanoi seuraavasti: Joh. 8:31-32 Sitten Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, te todella olette minun opetuslapsiani  ja tulette tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita."  Me emme voi ylittää totuutta ja tehdä omia versioita siitä, kuinka Jumala toimii ja kuinka Häntä voidaan lähestyä. Meitä ei tee vapaiksi omat mielipiteemme tai Raamatun ulkopuoliset opit. Meidät tekee vapaaksi Jeesus, joka on sekä Totuus että Sana!

Tunnisteet: , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu