maanantai 30. lokakuuta 2017

Milloin, miten ja missä?

Löysin toisen kirjoituksen joulunajasta, joten pistän tämänkin tänne. Mutta muistetaan, että nämä eivät ole pelastuskysymyksiä, joita käsittelen. Me vain katsomme ja luemme Raamattua länsimaisin silmin ja se tuo joskus ongelmia sen tulkintaan. Yritän nyt jotain tässä oikoa, saada ne oikeaan aikajärjestykseen.


Tässä näemme melko tyypillisen kuvauksen jouluyöstä. Maria Jeesus-lapsi sylissään, Joosef vierellä seisomassa. Oikeassa alakulmassa enkeli ja paimenia sekä lampaita. Vasemmassa alareunassa kolme itämaan tietäjää. Minä sanoisin nyt, että kuva on osittain huijausta. Mutta kaunista sellaista.

Tämä kuva on täydellistä huijausta! Tätä herraa ei oikeasti ole olemassakaan. Hän on satuhahmo. Nyt olen tainnut romuttaa joulun tunnelman kokonaan. Toivon, että saatte sen takaisin.

Haluan kertoilla teille Jeesuksen syntymään liittyvistä tapahtumista ja niiden aikajärjestyksestä. Toissa kesänä aloin ihmetellä, miten Joosef ja Maria uskalsivat tulla Egyptistä Jerusalemin temppeliin uhraamaan säädetyt uhrit? Tosin Jumalalle ei mikään ole mahdotonta, mutta silti ajatus jäi vaivaamaan. Silloin kuitenkin ajattelin, että “kaippa se joskus selviää”. Muutaman päivän kuluttua kyllästyin kuuntelemaan Raamattu kannesta kanteen-ohjelmaa Vanhasta testamentista. Olin alkanut kuunnella sitä 1 Mooseksen kirjasta ja silloin olin jo kuunnellut kaikki Mooseksen kirjat. Niinpä mietin, että pakkoko minun on koko ajan kuunnella Vanhaa testamenttia? Ja niin aloitin Uuden testamentin Matteuksen evankeliumista. Silloin minulle selvisi, mikä on Jeesuksen syntymään liittyvien tapahtumien aikajärjestys.

Maria oli tullut raskaaksi Pyhästä Hengestä. Enkeli oli kehottanut Joosefia olemaan Marian kanssa ja Joosef totteli käskyä. Sitten he lähtivät Betlehemiin. Luukas kertoo seuraavasti:

Luuk. 2:6-7
6. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika,
7. ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majatalossa.

Mitä näissä jakeissa oikeastaan sanotaan? Maria ja Joosef olivat jo asettuneet Betlehemiin. Meillä on määrätynlainen kuva “majatalosta”, mutta on ihan mahdollista, että he olivat majoittuneet jonkun sukulaisen luo. Maria ei siis synnyttänyt juuri sillä hetkellä, kun he saapuivat Betlehemiin, vaan he olivat jo majoittuneet sinne. Seuraava kysymys, kenelle ei ollut tilaa majatalossa? Marialle ja Jeesukselle. On oletettavaa, että talo oli niin täynnä, että oli viisaampaa siirtää lapsi nukkumaan seimeen.

On myös toinen ongelma. Jos todellakin oli talvi, niin eläinten olisi pitänyt olla sisällä. Samoin paimenet eivät olisi voineet olla yöllä ulkona paimentamassa lampaita. Tutkijat ovatkin tulleet siihen päätelmään, että Jeesus syntyi tišri-kuussa, joka ajoittuu syys-lokakuuhun. Mielenkiintoista on se, että sama kuukausi aloittaa israelilaisten maallisen vuoden. Uskonnollinen vuosi alkaa niisanin-kuussa eli meidän maalis-huhtikuussa. Silloin on myös pääsiäinen. Jeesus syntyi maallisen vuoden ensimmäisessä kuussa ja kuoli uskonnollisen vuoden ensimmäisessä kuussa. Tišri-kuussa on lehtimajanjuhla ja tämän juhlan aikoihin Jeesus suurella todennäköisyydellä syntyi.

Miksi me sitten vietämme Jeesuksen syntymisen juhlaa juuri joulukuussa? Siihen on monia syitä. Ensiksikin pakanallisia juhlia pyrittiin korvaamaan kristillisillä juhlilla, samoin kuin myös juutalaisia juhlia. Näistä voitaisiin mainita esim. roomalaisten saturnaalit sekä juutalaisten temppelin vihkimisen muistojuhla ja osittain näitä korvaamaan Joulu on tullut. Joulukuun 25 päivä valittiin Jeesuksen syntymäpäiväksi jo neljännellä vuosisadalla. Onko nyt mitään merkitystä, milloin me juhlimme Jeesuksen syntymää? Ei mielestäni. Tärkeintä on muistaa, että Joulu on juhla, jolloin sankarina on Jeesus. Minusta nämä ovat vain muuten mielenkiintoisia asioita.

Samaan aikaan tapahtui myös kaksi muuta asiaa: taivaalle syttyi tähti, jonka viisaat itämaan tietäjät näkivät ja paimenille ilmestyi enkelit, jotka ilmoittivat Vapahtajan syntymän sekä sen, mistä Hänet löytää.

Paimenet lähtivät katsomaan lasta ja kertoivat kaiken, mitä heille oli tapahtunut ja mitä heille oli ilmoitettu.

Luuk. 2:18-19
18. Kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät, mitä paimenet heille puhuivat.
19. Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat mieleensä ja mietti niitä sydämessään.

Kun meillä kuvataan joulukorteissa tai näytelmissä tätä tilannetta, paikalla on vain Joosef ja Maria sekä seimessä oleva lapsi. Mutta näinhän nämä jakeet eivät kerro. Paikalla oli myös muita ihmisiä. Ja he kaikki kuulivat iloisen sanoman syntyneestä Vapahtajasta, joka on Kristus, Herra. Kaikki nämä nimet viittaavat Jumalaan, joka on tullut ihmisten keskelle. Mutta kuinkahan moni tämän ymmärsi? Siihen aikaan odotettiin Vapahtajan tulemista, mutta erilaista kuin Seimen lapsi. He odottivat kuningasta, joka Daavidin tavoin vapauttaisi israelilaiset roomalaisten vallan alta. He eivät odottaneet Vapahtajaa, joka vapauttaisi heidät synnistä.

Maria ja Joosef jäivät pienen lapsen kanssa Betlehemiin, koska matka takaisin Nasaretiin olisi kestänyt vähintään viikon. Nasaret sijaitsee n. 170 km Jerusalemista pohjoiseen. Betlehem sijaitsee noin 8 km Jerusalemista etelään. Toiseksi heidän olisi palattava takaisin Jerusalemiin, kun Mooseksen lain mukaan tuli uhrata puhdistuspäivien loputtua uhri Jumalalle. Poikalapsen synnyttyä nainen oli saastainen 7 päivää. Niinä päivinä kaikki mihin hän koski muuttui saastaiseksi. Tässä voisi olla yksi syy, miksi Marialle ja lapselle ei ollut sijaa majatalossa. Kaikki mihin Maria kosketti, muuttui saastaiseksi. Ja esine, johon Maria oli koskenut, saastutti myös ne ihmiset, jotka koskivat siihen. Sen jälkeen poikalapsen synnyttäneen naisen tuli pysyä kotona 33 päivää. Hän ei saanut koskea mihinkään Pyhään eikä mennä Temppeliin. Tämä laki mahdollisti naisen toipumisen synnytyksestä, vaikka ensikuulemalta laki rajoittaa naisen vapautta. Siihen aikaan ei ollut äitiyslomia, joten Jumala oli järjestänyt sellaisen loman israelilaisille naisille. Näiden päivien jälkeen Maria ja Joosef lähtivät Jerusalemiin.

Luuk. 2:22-23
23. - niin kuin on kirjoitettu Herran laissa: "Jokainen poikalapsi, joka avaa äidin kohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
24. ja uhratakseen, niin kuin on säädetty Herran laissa, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.

Maria ja Joosef olivat köyhiä ja siksi he uhrasivat joko kaksi metsäkyyhkystä tai kyyhkysenpoikaa. Temppelissä he kohtasivat Simeonin ja naisprofeetta Hannan. Sitten he palasivat takaisin Betlehemiin.

Kun Jeesus syntyi, syttyi taivaalla erikoinen tähti. Ja tämän tähden näkivät itämaan tietäjät.

Matt. 2:1-3
  1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä.
2. He kysyivät: "Missä on se äskettäin syntynyt juutalaisten kuningas? Me näimme hänen tähtensä nousevan ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitusta."
3. Sen kuullessaan kuningas Herodes pelästyi ja hänen kanssaan koko Jerusalem.

Taas meillä on ongelma. Milloin itämaan tietäjät tulivat Jerusalemiin? He olivat nähneet tähden ja seuranneet sitä. Jotta Vanhan testamentin ennustukset toteutuisivat, heidän piti mennä ensin Jerusalemiin. Näin Herodes saa tiedon syntyneestä Kuninkaasta. On muuten mielenkiintoista, että tietäjät sanovat: Missä on se äskettäin syntynyt juutalaisten kuningas? Miksi he eivät kysy: Missä on se äskettäin syntynyt juutalaisten prinssi? Jeesus oli Kuningas jo syntyessään ja siksi he kysyvät kuningasta.

Jeesus oli siis syntynyt. Kun määritämme tietäjien saapumisen ajankohtaa, voimme miettiä seuraavia asioita. Tähti syttyi, kun Jeesus syntyi. Tietäjät lähtivät liikkeelle. Mutta ensin heidän oli tehtävä valmistelut, jotka kestivät useita päiviä, kenties viikkoja. Me ajattelemme, että heitä oli kolme, mutta Raamattu ei kerro meille kuinka monta heitä oli. On hyvin todennäköistä, että saattueeseen kuului useita kymmeniä ihmisiä ja vielä suurempi määrä kameleita. Sellainen joukko on herättänyt jopa Jerusalemissa ihmetystä. Matka on kestänyt kauan. Me huristamme autolla Helsinkiin täältä noin 6-7 tunnissa. Mietipä mitä matka kestäisi kamelilla? Kameli, jolla on kuorma selässä voi kulkea korkeintaan 70 km vuorokaudessa. Ja heidän on täytynyt pitää myös lepopäiviä matkansa aikana. Toinen seikka, johon kannattaa kiinnittää huomiota on Herodeksen määräys, minkä ikäiset poikalapset oli surmattava.

Matt. 2:16
Kun Herodes huomasi, että tietäjät olivat pettäneet hänet, hän raivostui ja käski tappaa Beetlehemistä ja koko sen ympäristöstä kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat poikalapset sen ajankohdan perusteella, jonka hän oli tietäjiltä tarkoin tiedustellut.

Herodes oli tarkoin tiedustellut, minkä ikäinen uusi juutalaisten Kuningas oli. Jeesus oli oletettavasti 1-2 vuotias. Oliko tähti ollut kadoksissa, koska tietäjät ilahtuivat suuresti nähdessään sen? Nyt tähti kuitenkin johdatti heidät oikean talon luo.

Matt. 2:11
He menivät taloon ja näkivät lapsen ja Marian, hänen äitinsä. Silloin he maahan heittäytyen kumarsivat lasta, ottivat esiin aarteensa ja antoivat hänelle lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.

Nyt puhutaan talosta. Enää ei olla tallissa, eikä Jeesus seimessä. Nyt ei puhuta vauvasta, vaan lapsesta tai lapsukaisesta. Tietäjien tullessa Betlehemiin, Jeesus ei enää ollut vauva, vaan pieni lapsi. On myös huomattava, että meidän kolme itäisenmaan tietäjää perustuu lahjojen lukumäärään. Lahjat ovat tyypillisiä kuninkaalle annettuja lahjoja. Näillä lahjoilla oli suuri merkitys ja tarve, kun Joosef vei perheensä Egyptiin pakoon Herodeksen vihaa. Vasta, kun Jumala unessa ilmoitti, että Joosef voi viedä perheensä takaisin, hän vei heidät Nasaretiin.

Kertaan lyhyesti tapahtumat.
  • Joosef ja Maria olivat asettuneet majataloon, kun Jeesus syntyi
  • Samaan aikaan syttyi tähti, jonka tietäjät näkivät
  • Enkelit ilmestyivät paimenille ja paimenet lähtivät katsomaan Vapahtajaa
  • 40 päivän kuluttua Joosef ja Maria menivät Jeesus-lapsen kanssa Temppeliin
  • Noin 1-2 vuotta kului, kun tietäjät saapuivat katsomaan Kuningasta
  • Pako Egyptiin
  • Paluu takaisin noin 3 ja ½ vuoden kuluttua

Meidän Joulu on Jeesuksen syntymän juhla. Oli se sitten oikealla paikalla tai ei. Olipa meillä kuva Joulun tapahtumista ja aikajärjestyksestä oikea tai ei. Niillä ei ole merkitystä meidän pelastukseen, jonka Joulunlapsi Pääsiäisenä teki meille mahdolliseksi. Ilman ihmiseksi syntymää Hän ei olisi voinut kuolla ristillä meidän syntien sovitukseksi, lunastaakseen meidät paholaisen valtakunnasta Jumalan valtakuntaan ja siten lepyttää Jumala. Ilman ihmiseksi syntymää, Jeesus ei olisi voinut vuodattaa verta meidän syntien sovitukseksi. Siksi toivon, että meidän jokaisen joulunajan keskipisteenä on Jeesus Kristus meidän Vapahtajamme.

Tunnisteet: , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu