Kirjoitus vuosien takaa
Muistin kirjoituksen vuosien takaa, joka käsittelee Joulua ja muutamia siihen liittyviä asioita. Ehkä palaan aiheeseen vielä tarkemmin, koska se on minusta niin mielenkiintoinen.
Jeesus on syntynyt!
Luuk. 2:6-7
6. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika,
7. ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majatalossa.
Kun Maria ja Joosef olivat Betlehemissä, tuli Marian synnyttämisen aika. Nyt on kaksi erilaista tulkintaa ajankohdasta, milloin synnyttämisen aika tuli. Usein ajatellaan, että juuri kun he tulivat Betlehemiin, Marian synnyttämisen aika tuli. Toinen tulkinta on, että he olivat jo asettuneet Betlehemiin, kun Marian synnyttämisen aika tuli. Kumpikaan tulkinta ei ole meille pelastuskysymys, joten ei ole väliä kuinka sinä asian ajattelet. Itse ajattelen, että jälkimmäinen tulkinta on parempi. Luukas on erittäin tarkasti kuvannut kirjoituksissaan erilaisia tilanteita. Joten, jos Marian synnyttämisen aika olisi tullut juuri silloin, kun he saapuivat Betlehemiin, Luukas olisi kuvannut sitä sanoilla saapuivat tai tulivat. Nyt hän käyttää olla-verbiä kuvatessaan tilannetta.
Miksi Maria laittoi lapsen seimeen? Heille, Marialle ja lapselle, ei ollut tilaa majatalossa. Me ajattelemme, että Joosef oli myös tallissa. Raamattu ei kuitenkaan kerro niin. Vain Maria ja lapsi majoittuivat talliin. Oliko Joosef siellä? Ehkä hän oli siellä ja tämäkin on asia, jolla ei ole mitään tekemistä meidän pelastuksemme kanssa. Jos ajattelet, että myös Joosef oli tallissa, voit ihan vapaasti ajatella niin.
Syitä, miksi Maria siirtyi tallin puolelle lapsen kanssa, on useita. Paimenille kerrottiin, että lapsi löytyy seimestä. Siinä on yksi syy ja myös kaikkein tärkein syy. Se oli siis merkki paimenille. Toiseksi, majatalo oli niin täysi, että Maria lapsen kanssa ei enää mahtunut sinne. Tutkijat ovat pohtineet sitä, miksi Betlehemissä oli verollepanon yhteydessä niin paljon ihmisiä? Osa on sitä mieltä, että pelkkä verollepano ei selittänyt asiaa. Useat tutkijat ovat päätyneet tulkintaan, että Jeesus ei syntynyt joulukuussa, vaan syys-lokakuun vaihteeseen sijoittuvassa Tišri-kuussa. Samassa kuussa, jossa vietetään lehtimajanjuhlaa. Tämä osaltaan selittää sitä, miksi Betlehemissä oli niin paljon ihmisiä. Ja Jeesus olisi syntynyt lehtimajanjuhlan aikaan.
Myös Johanneksen syntymän ajankohta viittaa tähän mahdollisuuteen. Yhden tulkinnan mukaan enkeli ilmestyi Sakariaalle kesäkuussa. Siispä enkeli olisi ilmestynyt Marialle joulukuussa. Joten Jeesus olisi syntynyt syksyllä. Muitakin tulkintoja asiasta on. Minusta on mielenkiintoista, että Tišri-kuu aloittaa maallisen vuoden ja Jeesus olisi syntynyt maallisen vuoden alussa. Uskonnollinen vuosi alkaa niisanin-kuussa eli meidän maalis-huhtikuussa. Silloin on myös pääsiäinen, jolloin Jeesus kuoli ristillä meidän tähtemme. Jeesus syntyi maallisen vuoden alussa ja kuoli uskonnollisen vuoden alussa. Israelilaisilla oli kaksi erilaista “vuotta”. Toinen perustui kuunkiertoon ja toinen aurinkoon. Uskonnollisen vuoden oli Jumala määrännyt alkavaksi niisanin-kuussa. Samalla Hän antoi käskyn juhlia pääsiäistä.
Miksi me sitten juhlimme Jeesuksen syntymää juuri joulukuussa? Ehkä merkittävin syy on, että pakanallisia ja juutalaisia juhlia pyrittiin korvaamaan kristillisillä juhlilla, Näistä voitaisiin mainita esim. roomalaisten saturnaalit sekä juutalaisten temppelin vihkimisen muistojuhla ja osittain näitä korvaamaan Jeesuksen syntymäjuhla asetettiin. Joulukuun 25 päivä valittiin Jeesuksen syntymäpäiväksi jo neljännellä vuosisadalla. Sille, että vietämme Jeesuksen syntymäjuhlaa joulukuun 25 päivänä, on siis pitkät perinteet.
Kun tutkailin näitä joulunajan tapahtumia ja niiden aikajärjestystä, törmäsin myös erääseen mielenkiintoisiin Mooseksen lain määräyksiin. (3 Moos. 12:1-4) Poikalapsen synnyttyä nainen oli saastainen 7 päivää. Niinä päivinä kaikki mihin hän koski muuttui saastaiseksi. Tässä voisi olla yksi syy, miksi Marialle ja lapselle ei ollut sijaa majatalossa. Kaikki mihin Maria kosketti muuttui saastaiseksi. Ja esine, johon Maria oli koskenut, saastutti myös ne ihmiset, jotka koskivat siihen. Sen jälkeen poikalapsen synnyttäneen naisen tuli pysyä kotona 33 päivää. Hän ei saanut koskea mihinkään Pyhään eikä mennä Temppeliin. Tämä laki mahdollisti naisen toipumisen synnytyksestä, vaikka ensikuulemalta laki rajoittaa naisen vapautta. Siihen aikaan ei ollut äitiyslomia, joten Jumala oli järjestänyt sellaisen loman israelilaisille naisille. Jos näitä määräyksiä vielä noudatettiin juutalaisten keskuudessa, on täysin ymmärrettävää, että Maria siirtyi lapsen kanssa talliin. Näin kaikki toiset majatalossa olleet ihmiset pysyivät rituaalisesti puhtaina. Tyttölapsen synnyttänyt nainen oli saastainen kaksi viikkoa ja vasta 66 päivän kuluttua hän oli puhdas. Syytä tähän eroon en tiedä.
Miksi halusin kertoa näistä asioista teille? Joulun ajan tapahtumat ovat saaneet monien ihmisten mielikuvituksen liikkeelle. Meillä joulukorteissa ja erilaisissa joulunäytelmissä kuvataan näitä tapahtumia usein meidän länsimaalaisten silmin. Me olemme vieneet oman kulttuurimme ja ajatustapamme Raamatun kertomukseen Jeesuksen syntymisestä. Kuten jo aikaisemmin sanoin, ei ole mitään merkitystä meidän pelastuksellemme, kuinka ajattelemme asioiden tapahtuneen. Mutta sillä, miten me luemme Raamattua, on merkitystä. Ainakin “minä ite” luen Raamattua usein määrätyllä ennakkoasenteella. Siihen ovat vaikuttaneet koulun uskonnonopetus, yleiset käsitykset ja opetukset sekä meidän oma kulttuuri. Raamattua lukiessa ja tutkiessa olisi meidän muistettava, että annamme Raamatun puhua meille. Sillä Raamattu on elävä kirja ja täynnä ihania aarteita!
Joulu on tärkeä juhla. Siinä meille kerrotaan, että Jeesus syntyi ihmiseksi. Hän oli 100 % ihminen ja 100% Jumala. Mutta suurempi merkitys meille on, että Jeesus kuoli ristillä, sovittaen meidän synnit omalla verellään ja lunastamalla meidät Paholaisen valtakunnasta Jumalan valtakuntaan. Tämä on myös joulun sanoma. Paimenille enkeli ilmoitti: Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille hyvän sanoman suuresta ilosta, joka on tuleva kaikelle kansalle. Teille on tänään Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra. (Luuk. 2:10-11)
Tunnisteet: Jeesus on syntynyt, mooseksen laki, seimi
1 kommenttia:
Kyllä oli valaiseva juttu joulusta ja tuo miksi Maria synnytti tallissa. Kiitos!
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu