sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Miten niin säädytöntä?

Oletko ajatellut, millaisia hiuksia ihmisillä on nykyään? Hiusten pituudet sukupuolesta riippumatta voi olla lyhyistä pitkiin. Väriskaala on valtava, joten vihreät hiukset eivät ole mikään kummastus tänä päivänä. Mutta aina ei ole Suomessa ollut näin. Aikoinaan naisten lyhyitä hiuksia pidettiin synnillisinä. Samoin miesten pitkiä hiuksia. Vielä tarkemmat määritelmät naisten hiuksille oli silloin, kun Jeesus kulki maan päällä. Siihen aikaan siveellisellä ja naimisissa olevalla naisella olivat hiukset kiinni erilaisilla hiuspidikkeillä ja helmillä. Portoilla olivat hiukset auki. Tämä oli perussääntö. Jos nainen avasi hiuksensa, muun kuin oman aviomiehensä edessä, se oli erittäin siveetön teko. Mutta oli tilanne, jossa nainen sai avata hiuksensa, itse asiassa se oli pakollinen, silloin kun hän palveli epäjumalia. Silloin hän avasi hiuksensa ja päätä pyörittäen hiukset hulmuten hän rukoili epäjumalaa.

Kun luemme Raamattua, meillä voi olla vaikeuksia ymmärtää, miksi jokin asia on epäsovinnainen sen ajan yhteiskunnassa, koska me luemme sitä eurooppalaisin silmin. Ja siten meiltä voi mennä moni tärkeä pointti sivu suun. Yksi sellainen kohta on Luukkaan evankeliumissa (7:36-50), jossa syntinen nainen pesee Jeesuksen jalat kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sen jälkeen hän suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä. Aika kummallista olisi, jos tämä tapahtuisi Suomessa! Tosin, me olemme kuulleet kertomuksen monta kertaa, emmekä taida ihmetellä sitä lainkaan. No, sehän oli tapana silloin!

Vai oliko?

Mitä kummallista siinä oli? Aika montakin kummallista ja rajoja rikkovaa asiaa.  Ensinnäkin nainen lähestyi miestä, tässä tapauksessa Jeesusta ja se jos mikä oli todella säädytöntä. Näin ei saanut yksinkertaisesti tehdä niin, mutta nainen teki. Ja hän vieläpä koski mieheen eli Jeesukseen. Kaikkien sääntöjen mukaan olisi Jeesuksen pitänyt ajaa hänet pois. Mutta Jeesus ei ajanut naista pois. Ja tiedätkö, Hän ei aja sinuakaan pois, vaikka kaikkia yhteiskuntamme sääntöjä olisit rikkonut.

Toiseksi, nainen kuivasi hiuksillaan Jeesuksen jalat. Hänen ei sanota avanneen hiuksiaan, eli ne olivat jo valmiiksi auki, joten oletettavaa on, että hän oli siveetön nainen. Ja niinhän kertomuksessa kerrotaan, että hän oli syntinen nainen. Sen ajan juutalaisille syntisyys merkitsi, että ihminen ei täyttänyt kaikkia niitä lakeja ja määräyksiä, joita heille oli annettu noudatettavaksi. Mooseksen laissa oli erilaisia määräyksiä, joiden tarkoitus oli suojella ihmistä, mutta juutalaiset lainoppineet olivat tehneet niistä riippakiviä ihmisten kannettavaksi. He olivat vieläpä antaneet satoja lisämääräyksiä niiden lisäksi. Ei kukaan normaalia elämää elävä juutalainen kyennyt niitä noudattamaan. Monet yrittivät, mutta monet olivat syntisten kirjoissa, koska eivät siihen kyenneet. Tosin, myös pakanoita kutsuttiin syntisiksi, puhumatta portoista tai huoristahan nykyään puhuttaisiin. Ja nähtävästi tämä nainen oli portto, koska hänen hiuksensa olivat auki ja häntä kutsutaan syntiseksi naiseksi.

Ei ihme, että Simon, joka oli fariseus, kauhistui tilannetta ja epäili, että Jeesus ei ole profeetta, koska sallii naisen tehdä tämän. Mutta Jeesukselta ei jää mikään salaisuudeksi, ei edes ajatukset, joita Simon ajatteli. Ja usein niin lempeänä kuvattu Jeesus osoittautuu tässä kaikkea muuta kuin lempeäksi. Jeesus esittää Simonille suoran kysymyksen, johon hänen on pakko vastata. Ei vain sen vuoksi, että kysymys on suoraan Simonille esitetty, vaan myös siksi, että se on esitetty kaikkien kuullen. Silti hän vastaa siihen hieman kierrellen, käyttäen ilmaisua “mielestäni” tai “oletan”. Jeesus ei epäillyt kummankaan rakkautta Häneen, mutta nyt Hän laittoi Simonin pohtimaan oman rakkautensa määrää. Kuinka paljon hän rakastaa Jeesusta ja miksi? Meidän rakkautemme määrän määrittää se, kuinka hyvin me ymmärrämme oman syntisyytemme. Käsitämmekö me, että olemme läpeensä syntisiä ja ettei meissä ole mitään sellaista, jolla voisimme Jumalan edessä kehua. Jos me sen ymmärrämme, käsitämme myös, kuinka paljon me olemme saaneet anteeksi ja kuinka paljon sen vuoksi rakastamme Jeesusta. Häntä, joka on meidän Vapahtaja!

On oletettavaa, että Simon on kääntänyt selkänsä naiselle tai hän ei ainakaan katso häntä. Nyt Jeesus pakottaa sanoillaan Simonin katsomaan naista. Hän pakottaa Simonin näkemään, kuinka syntinen nainen osoittaa rakkauttaan. Syntinen nainen teki sen, mitä Simonin olisi pitänyt vieraalleen tehdä. Pestä jalat, kuivata ne ja voidella hiukset öljyllä. Hänen olisi pitänyt antaa tervehdykseksi suudelma. Hän ei ollut tehnyt yhtäkään niistä asioista, joten nainen teki ne käyttäen kyyneleitään pesuun ja hiuksiaan kuivaamiseen. Yhden suudelman sijaan hän suuteli jalkoja monta kertaa. Halvan öljyn sijaan hän käytti kallista hajustetta. Hän osoitti rakkauttaan teoillaan, mutta Simon ei sitä ollut osoittanut. Ja miksi nainen osoitti rakkauttaan? Hän oli saanut syntinsä anteeksi ja se toi ilon hänen sydämeensä. Hän oli nähnyt mitä Simon oli laiminlyönyt ja rakkaudesta Jeesukseen hän teki sen, mitä Simon ei tehnyt. Ja hänen täytyi tehdä se hyvin spontaanisti, koska hän rikkoi hyvin monia sen ajan sääntöjä.

Se, kun Jeesus sanoi, että nainen on saanut syntinsä anteeksi, aiheutti pienen kohahduksen pöytäseurueessa. Jokainen juutalainen tiesi, että vain Jumala voi antaa synnit anteeksi ja nyt yksi radikaali mies väittää, että Hän voi antaa synnit anteeksi. Toisin sanoen, Hän korotti itsensä Jumalaksi. Tästä hyvästä Hänet olisi voitu kivittää. Ja Raamatussa on kerrottu tilanteista, joissa Jeesusta aiottiin kivittää, koska Hän ilmaisi itsensä Jumalana. Ja sitähän Jeesus oli ja on. Vain kääntymällä Jeesuksen puoleen voi saada syntinsä anteeksi. Hänen puoleen kannattaa siis kääntyä.

Syntinen nainen uskalsi näyttää uskonsa. Nostan hänelle hattua! Kuinka vaikeaa on joskus näyttää ja ennen kaikkea kertoa olevansa uskossa! Varsinkin, jos perheessä, ystävissä tai työyhteisössä ei juurikaan ole tunnustavia kristittyjä. Pelko on keino, jota vihollinen käyttää aseenaan. Pelko tulla hyljeksityksi tai ivatuksi. Sitä, että tuot uskosi julki, paheksutaan, mutta sen, että et usko, sitä pidetään hyvänä juttuna.

Nostan naiselle hattua myös siksi, että hänet olisi voitu tuon teon vuoksi kivittää kuoliaaksi. Hän uskalsi näyttää uskonsa, vaikka se olisi voinut maksaa hänelle elämän. Mutta hän oli antanut elämänsä Jumalan käsiin ja siksi hän myös uskalsi näyttää sen elämällään. Hän rakasti, koska Jumala oli rakastanut häntä ensin. Samalla tavoin voit myös sinä näyttää sen, että syntisi on annettu anteeksi ja rakastat Jeesusta, koska juuri siinä Jumalan rakkaus tulee ilmi, että olet saanut syntisi anteeksi. Jumala rakasti sinua niin paljon, että antoi oman Poikansa kuolemaan sinun syntiesi vuoksi. Ja vain siksi, että pelastuisit kuolemasta elämään.

Lähteet:
Novum,
Raamattu kannesta kanteen,
Raamattu kansalle











Tunnisteet: , , , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu