tiistai 7. tammikuuta 2020

Mitä ihmettä!


Piikit, Kaktus, Terävä, Prickly, Piikki


Hyvää Uutta Vuotta jokaiselle tasapuolisesti!

Olen kuunnellut paljon puheita viime aikoina ja nyt kävi niin, että Youtuben tilaamani puheet oli tullut koluttua läpi, jopa pariinkiin kertaan. Niin ja samalla tuli neulottua muutamat sukat, lapaset ja räpikkäät. Illalla sitten aloin tutkia, jotta löytyisiköhän jotain uutta kuunneltavaa ja löysin erään puhujan uuden vuoden toivotus puheen. Joten mielenkiinnolla aloin kuuntelemaan sitä, mutta jo puolessa välissä nousi niskakarvat pystyyn! Syynä oli se, että hän otti oikeastaan vain yhden sanan ja antoi sille täysin eri merkityksen kuin se asiayhteydessään tarkoittaa. Kaiken kukkuraksi, kyseisellä kohdalla todisteltiin salaista tempausta, jota ei löydy Raamatusta. Ei ainakaan kyseisestä kohtaa. Joten käyn hiukan tätä kohtaa läpi. Koska puhuja käytti Kr 33/38, laitan myös sen tähän Raamattu kansalle käännöksen kaveriksi.

Kr 33/38 Jes 29:5. Mutta sinun vainolaistesi lauma on oleva niinkuin hieno pöly, ja väkivaltaisten lauma niinkuin lentävät akanat, ja tämä tapahtuu äkkiä, silmänräpäyksessä:
6. Herra Sebaot etsiskelee sinua ukkosenjylinässä ja maanjäristyksessä, kovassa pauhinassa, myrskyssä ja rajuilmassa, kuluttavan tulen liekissä.
7. Niinkuin yöllinen uninäky on oleva kansain lauma, joka sotii Arielia vastaan, kaikki, jotka sotivat sitä ja sen varustuksia vastaan ja sitä ahdistavat.
8. Niinkuin nälkäinen on unissaan syövinänsä, mutta herää hiuka sydämessä, ja niinkuin janoinen on unissaan juovinansa, mutta herää, ja katso, hän on nääntynyt ja himoitsee juoda, niin on oleva kaikki kansain lauma, joka sotii Siionin vuorta vastaan.

Rk Jes 29:5. Mutta ahdistajiesi lauma tulee olemaan kuin hieno pöly ja väkivaltaisten lauma kuin lentävät akanat. Tämä tapahtuu yhtäkkiä, yhdessä hetkessä.
6. Herra Sebaot etsii sinua ukkosen jylinässä ja maanjäristyksessä, kovassa pauhinassa, myrskyssä ja rajuilmassa, kuluttavan tulen liekissä.
7. Niin kuin uni, kuin yöllinen näky, on oleva kansojen lauma, joka sotii Arielia vastaan - kaikkien niiden, jotka sotivat sitä ja sen varustuksia vastaan ja ahdistavat sitä.
8. Niin kuin nälkäinen on unessa syövinään mutta herää tyhjyyden tunne vatsassaan, ja niin kuin janoinen on unessa juovinaan mutta herätessään onkin näännyksissä ja janoissaan, niin käy koko sille kansojen laumalle, joka sotii Siionin vuorta vastaan.

Kyseessä on kohta, jossa Jesaja profetoi Jerusalemin kohtalosta ja joka toteutui myöhemmin, kun Sanheribin kärsi tappion Jerusalemia vastaan seuraavasti.

Jes 37:33. "Sen tähden, näin sanoo Herra Assurin kuninkaasta: Hän ei tule tähän kaupunkiin eikä siihen nuolta ammu, ei tuo sen edustalle kilpeä eikä luo sitä vastaan vallia.
34. Hän palaa samaa tietä, jota hän tuli. Tähän kaupunkiin hän ei tule, sanoo Herra.
35. Sillä minä olen tämän kaupungin turvana ja pelastan sen itseni tähden ja palvelijani Daavidin tähden."
36. Niin Herran enkeli lähti liikkeelle ja löi Assurin leirissä kuoliaaksi satakahdeksankymmentäviisituhatta miestä. Kun varhain aamulla noustiin, huomattiin, että ne kaikki olivat kuolleet.
37. Silloin Sanherib, Assurin kuningas, purki leirinsä ja lähti pois. Hän palasi maahansa ja jäi Niiniveen.
38. Kun hän kerran oli kumartuneena rukoukseen jumalansa Nisrokin temppelissä, hänen poikansa Adrammelek ja Sareser surmasivat hänet miekalla. Sitten he pakenivat Araratin maahan. Kuninkaaksi Sanheribin jälkeen tuli hänen poikansa Eesarhaddon.

Toisin sanoen, kyseisessä kohdassa Jumala surmasi suuren määrän Jerusalemin vihollisia. Ei Hän temmannut ketään pois. Ennemminkin voisimme opettaa, että kun turvaudumme Jumalaan ja Hänen Sanaansa, Jumala varjelee meitä. Jos hylkäämme Hänen Sanansa, Jumalan varjelus poistuu meidän yltämme.
.
Kerrataan jae 5  “Mutta sinun vainolaistesi lauma on oleva niinkuin hieno pöly, ja väkivaltaisten lauma niinkuin lentävät akanat, ja tämä tapahtuu äkkiä, silmänräpäyksessä:” (33/38). Puhuja alkoi selittämään, että tässä Pyhä Henki laskeutuu ja sitten meidät silmänräpäyksessä temmataan tuuliin ja pilviin! Siis silmänräpäys tarkoittaa tempausta! Tässä on erittäin hyvä esimerkki, kuinka salaista tempausta pyritään ymppäämään Sanaan, vaikka väkisin. Tällainen tulkinta on mielestäni kauheaa Raamatun pilkkaamista. Sanan pitäisi puhua meille, emmekä me puhu Sanalle, mitä sen tulisi minun mielestäni merkitä.

Siispä minun mielestäni tässä kohden ei millään tavalla puhuta tempauksesta. Tempaus kyllä tapahtuu, mutta sitä ennen täytyy tapahtua määrättyjä asioita, jotka on annettu meille merkeiksi Jeesuksen tulemisen lähestymisestä. Me emme voi tietää päivää tai hetkeä, milloin Hän tulee takaisin, mutta voimme aavistella, kuinka lähellä paluu on.

Nyt on muistettava, että selvät kohdat selittävät epäselviä kohtia. Niinpä esim 2 Tess. 2-luvussa kerrotaan meille jotain todella tärkeää, koskien Jeesuksen paluuta ja meidän tempaamista Häntä vastaan.

2 Tess.2:3. Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää itseänne. Ensin näet tapahtuu luopumus ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi,
4. tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

Tässä kohden saamme tietää, että ensin tapahtuu luopumus eli kreikaksi apostasia, joka tarkoittaa uskosta luopumista. Septuagintassa sillä usein kuvataan erityisesti Jumalan lain rikkomista. Uudessa testamentissa sana esiintyy kahdesti. Ensin se esiintyy Apt 21: 21:ssa, jossa juutalaiset johtajat syyttävät Paavalia, että hän opettaa juutalaisia luopumaan Mooseksesta. Toinen kohta on edellä mainittu 2 Tess 2:3, jossa Paavali kertoo, että uskovat luopuvat Jeesuksesta eli uskosta. Sana tarkoittaa uskosta luopumista, siitäkin huolimatta, että jotkut opettavat sen merkitsevän maailmasta luopumista tempauksessa. Itseasiassa, tempauksessa me emme luovu mistään, vaan meidät temmataan, ilman että itse tempaukseen voisimme vaikuttaa millään tavoin.

Sitten paljastuu antikristus tai kuten tässä sanotaan, laittomuuden ihminen ja kadotuksen lapsi. Sana apokalyptō merkitsee “paljastaa, ilmaista”. Onko niin, että antikristus hyörii keskuudessamme salaa, mutta se paljastuu jossain vaiheessa. Itse olen tullut tähän päätelmään.

Mutta miten se tempaus tapahtuu? Siitä Paavali on jo opettanut 1 Tess. kirjeessä.

1 Tess. 4:15. Tämän me sanomme teille Herran sanana: Me, jotka olemme elossa ja jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi poisnukkuneiden edelle,
16. sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.
17. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja niin saamme aina olla Herran kanssa.

Kun tempaus tapahtuu, se on julkinen ja suuri ääninen tapahtuma. Se ei voi jäädä huomaamatta keneltäkään. Toinen asia, kuolleet nousevat ensin ja sitten elossa olevat muuttuvat ja heidät temmataan yhdessä yläilmoihin Herraa vastaan. Me todella menemme Herraa vastaan ja palaamme Hänen kanssaan takaisin. Muistathan vertauksen kymmenestä neitsyestä, jossa viisi viisasta neitsyttä meni sulhasta vastaan ja menivät sitten kulkueena häihin. Näin tapahtuu myös tempauksessa. Samoin kuin häähuoneen ovi suljettiin ja tyhmät neitsyet jäivät ulkopuolelle, samoin käy niille, jotka eivät ole Jeesuksen omia, he jäävät pois tempauksesta ja heillä ei ole enää mahdollisuutta pelastua.

Nyt on raskain sydämin kerrottava yksi asia, joka minua todella paljon huolestuttaa salaisen tempauksen opissa. Koska Raamattu ei missään kerro, että Jeesus tulisi kahdesti, ensin salaisesti ja sitten julkisesti, niin kuinka käy niiden, jotka ovat kuulleet tämän opin ja ajattelevat, että uskovat sen jälkeen, kun uskovat häviävät maan päältä ja heidän käy silloin kuin tyhmien neitsyiden, he jäävät ulkopuolelle. Älä siis ole tyhmä neitsyt!

Haluaisin lopuksi muistuttaa, että jokaisen tulisi olla kuin Berean juutalaiset eli he tutkivat Sanasta, oliko kaikki niin kuin Paavali oli opettanut. Älä koskaan usko opetusta, antoi sitä kuka tahansa, ennen kuin olet tutkinut mitä jakeet tai jakeen osat, jopa yksittäiset sanat tarkoittavat asiayhteydessään. On myös hyvä selvittää, kenelle ne on tarkoitettu ja mikä on kirjeen tai kirjan kokonais sanoma. On hyvä muistaa, mitä seuraavan jakeen alussa sanotaan

2 Tess.2:3. Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää itseänne…

Älkää antako kenenkään millään tavoin pettää ja vietellä teitä pois terveestä uskosta!














Tunnisteet: , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu